Nej, dine ansattes stress skyldes ikke høje forventninger til deres fritid – Klumme i Berlingske Business

Myten om at eksplosionen i stressramte skyldes de ansattes privatliv eller personlighed er farlig. Ikke kun for de ansatte der lider under stress men også for lederne selv og deres virksomheds resultater. Særligt to typer ledere falder igennem: Den gamle skoles uempatiske ledere og de bløde, meningsskabende moderne ledere.

Nej, din opgave som leder består ikke i at bortforklare dine ansattes stress med at de ønsker et godt liv uden for arbejdet, vil være en god forælder eller er begyndt at løbetræne. Du gør det kun værre og du overser de tegn på stress i din organisation, som underminerer produktivitet, samarbejde, innovation og resultater. Du kan ikke løse det ved at bede overbelastede mennesker om stramme op, prioritere eller påtvinge dem din kærlighed og illusionen om at deres arbejde skal være meningen med livet.

Stress er et ledelsesansvar og skyldes ikke at der er noget galt med dine ansatte, men derimod med din organisation eller ledelsesstil og det er derfor en del af dit job at genkende tegnene på stress og forebygge det.

Når indflydelsen ikke matcher kravene, tror både ledere og medarbejdere ofte, at det den enkelte medarbejder den er gal med og forsøger at løse det med psykologhjælp til dem, der knækker sammen. For det eneste sikre, er, at nogle knækker sammen, når vi gør stress og balance til et individuelt anliggende. Det er ikke nok at behandle symptomer. Vi bliver nødt til at adressere årsagerne og placere problemet der hvor der kan gøres noget ved det: I ledelsen.

Læs hele klummen hos Berlingske Business: https://www.berlingske.dk/www.berlingske.dk/klumme-nej-dine-ansattes-stress-skyldes-ikke-at-de-har-urimeligt

Ud ad døren eller vinduet: Topledelse på anklagebænken for at drive medarbejdere til selvmord – Klumme i Berlingske Business

Flere end 60 medarbejdere i France Telecom deres eget liv i årene mellem 2008 og 2011 i kølvandet op omstruktureringer. Flere af dem på arbejdspladsen. I mødelokaler og kontorer. Nu begynder retsagen mod topledelsen. Hvad var deres ansvar?

Hvad mange ledere ofte glemmer er, at forudsætningen for forandring er stabilitet. For at lykkes med det nye er et fast fodfæste nødvendigt for et afsæt. Det kan komme af roen fra en periode uden forandringer, fra at føle sig fagligt og ressourcemæssigt rustet til sine opgaver eller kunne regne med støtte fra dygtige og samvittighedsfulde kolleger og ledere. Når processen er præget af uforudsigelighed, kan ingen vide sig sikre. I France Télécom var usikkerheden så voldsom, at flere ansatte helt mistede troen på eget værd og nåede den værste konklusion af alle: At verden var bedre tjent uden dem. God ledelse handler om præcis det modsatte.

Forudsætningen for forandring er stabilitet.

Vi må ikke undervurdere, hvor utrygt det er aldrig at vide, hvad der skal ske og konstant at skulle bevise sit værd op imod uklare, modstridende og skiftende krav. Konstant at opleve forandringer og få pålagt det totale ansvar for, at tingene alligevel lykkes. At risikere at skulle løse opgaver, man mangler opbakning eller kompetence til. Det er kritisk afgørende, at vi føler os rustet til de opgaver, vi skal løse.

Måske tænker du, at det ikke kunne ske hos os? Det gjorde ledelsen i France Télécom også.

Læs hele klummen på Berlingske Business: https://www.berlingske.dk/karriere/ud-ad-doeren-eller-vinduet-topledelsen-paa-anklagebaenken-for-fatal

Forsinkede, fordyrede og forfejlede: Hvorfor går kæmpeprojekter så ofte galt? – Klumme i Berlingske Business

Projekterne er store. Der loves enorme gevinster. De er vigtige. De er synlige. Og det er budgetoverskridelserne og brugernes frustration over de udeblevne gevinster også. Hvorfor sker det igen og igen?

Næsten uanset hvilket område vi ser på, er listen over forsinkede, fordyrede og forfejlede kæmpeprojekter lang og overgås kun af køen ved håndvasken, der begynder, lang tid før projektet afsluttes eller opgives.

Læs resten af klummen på Berlingske Business: https://www.berlingske.dk/business/forsinkede-fordyrede-og-forfejlede-hvorfor-gaar-kaempeprojekter-saa-ofte

Og læs mere om Professor Flyvbjergs forskning. Flyvbjerg er blandt de mest downloadede samfundsforskere i verden og mange af hans papers kan hentes her: https://papers.ssrn.com/sol3/cf_dev/AbsByAuth.cfm?per_id=1935014

En god start er professor Flyvbjergs forelæsning på Harvard, hvor han gennemgår årsagerne til fordyrelse og forsinkelse, hvad de synlige og usynlige omkostninger er ved det og hvordan vi kan blive bedre til at komme problemet til livs:

To-pizza-reglen: Fordi jo flere vi samles, jo færre gode resultater kommer der ud af det – Klumme i Berlingske Business

Hvad har to pizzaer at gøre med gode beslutninger og effektive teams? Rigtigt meget, hvis man skal tro verdens rigeste mand, en tidligere jagerpilot og iværksættermiljøet i Silicon Valley.

Fælles er kærligheden til to-pizza-reglen for interne møder. Jeff Bezos, stifter af Amazon og nuværende nummer et på Forbes’ liste over verdens rigeste er blandt de mest kendte fortalere for reglen. Jeff Sutherland, en af grundlæggerne af SCRUM og tidligere jagerpilot er en af dem, der har gjort mest for udbredelsen af den.

Selv hørte jeg første gang om reglen på et besøg blandt iværksættere i Californien, da vi sad på NASAs campus og drøftede årsagerne til, at gamle, ressourcestærke virksomheder ofte træffer beslutninger for langsomt, tænker konformt og agerer defensivt og derfor bliver hægtet af udviklingen.

Læs resten af klummen på Berlingske Business:
https://www.berlingske.dk/business/to-pizza-reglen-fordi-jo-flere-vi-samles-jo-faerre-gode-resultater-kommer

Vandmeloneffekten. Derfor skal vi beholde KPIer, selvom deres destruktive kræfter underminerer vores virksomheder og offentlige sektor – Klumme i Berlingske Business

Klumme i Berlingske Business: Vandmeloner og det naive synspunkt der er ansvarlig for voldsom stor ødelæggelse af din virksomheds værdi. Det er en udbredt misforståelse, at vi ved at have observerbare og målbare KPIer kan tilskynde værdiskabende adfærd. Jeg møder den næsten alle de steder jeg kommer. Læs med i ugens klumme i Berlingske Business og hør om den banebrydende forskning om ægte værdiskabelse fra to INSEAD-professorer: Økonomen og eks-McKinsey-konsulenten Kevin Kaiser og revisoren S. David Young og deres skelsættende bog, The Blue Line Imperative. KPIer er fantastiske. »Der er bare et problem: KPIer virker ikke efter deres hensigt.« Vi glemmer, at det, vi måler på, ikke er det, der skaber værdi. Læs hele klummen på Berlingske Business: https://www.berlingske.dk/karriere/pas-paa-kpierne-de-kan-oedelaegge-din-virksomhed

Forandring eller forværring? Tre faldgruber ved effektiviseringer – Klumme i Berlingske Business

Er det en forandring eller en forværring? Forandring kan være løsningen, men det kan også være problemet. Fejlslagne forandringer kan lægge organisationen ned med tidsspilde, kaos og forringelser. Hvorfor er det så svært? Og hvad skal vi være opmærksomme på for at undgå de faldgruber, mange falder i?

Ofte forsøger vi at løse problemer med forandringer. Forandring bør begynde med fokus på et enkelt spørgsmål: »Hvad vil vi opnå?« og slutter med et tjek: »Er forandringen en forbedring?«.

Forandringer kommer IKKE ved at spørge hvad folk har af gode idéer. Hvis vi vidste, hvad vi skulle ændre, og hvordan vi gjorde det, så gjorde vi det jo allerede. Hvis vi vil have noget nyt frem, er vi nødt til at begynde med at aflæse situationen og få nyt perspektiv på det eksisterende. For at kigge frem må vi først se tilbage.

Læs hele klummen på Berlingske Business:
https://www.berlingske.dk/karriere/her-er-de-tre-stoerste-faldgruber-ved-effektiviseringer

 

Livsfarlig ledelse nu i 17. oplag – næsten 40.000 solgte eksemplarer

Har lige fået 17. oplag i hånden og kan se at den er i fantastisk selskab i lufthavnen, hvor den nu er nået andet oplag i paperback kun til rejsende, så Livsfarlig ledelse er tæt ved 40.000 solgte eksemplarer og i alt 19 oplag!

Jeg kniber mig i armen over at det gør det til en af de mest solgte danske ledelsesbøger.

Tak for den fantastiske respons – næsten 1.000 likes på LinkedIn og videoen set mere end 50.000 gange. Følg eller forbind i øvrigt gerne på LinkedIn. Det er der de fleste af mine nye artikler og opdateringer kommer først.

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6480039177340612608

Stress og ledelse – Podcast og interview i Mindcast med Niels Vium

Løber det også dig koldt ned ad ryggen når ledere taler om “det hele menneske”? Får du også fornemmelsen af at de i virkeligheden er i gang med enten at grænseoverskride deres medarbejderes privatliv med misforstået og uønsket “kærlighed” eller at skyde skylden for arbejdsrelateret stress over på at “der nok også er noget i privaten” der skal ses på, før de gør noget ved at alting sejler på arbejdspladsen?

Det var en stor glæde at være i studiet hos Niels Vium, der er stifter og vært på Danmarks største podcast om ledelse, Mindcast og afsnittet er hørt af mere end 2.000 mennesker.

Lyt med og læs mere på Mindcast:
https://viuminspires.dk/mindcast-116-m-christian-orsted-ideen-om-det-hele-menneske-er-usympatisk/

Undgå brok ved at lytte til den – Klumme i Berlingske Business

Et af de mest inspirerende mennesker jeg har mødt. En af Danmarks største ledelsesguruer gennem tiderne. Claus Møller gik desværre bort i begyndelsen af december i år. Hans udtryk »en klage er en gave« blev også til titlen på den internationale bestseller »A Complaint Is a Gift«. Folk gentager den brok, de ikke føler bliver hørt. Som modtager er det måske ikke den gave, vi ønskede os eller håbede på. Måske skal vi alle blive bedre til at lytte. Måske skal vi også være bedre til at takke. Det er svært at være vred på eller uenig med en, der lytter nysgerrigt og respektfuldt til en.

Læs hele klummen på Berlingske Business:
https://www.berlingske.dk/karriere/lyt-og-sig-tak-for-brokkeri-det-er-noeglen-til-tilfredshed

Morgenmøde med Statsminister Lars Løkke Rasmussen

En fantastisk begyndelse på ugen: Løbetur fra Marienborg og rundt om Lyngby sø, samt morgenmad med Statsminister Lars Løkke Rasmussen og et hold af interessante mennesker. Vi talte om bæredygtighed, ledelse og sundhed og jeg tror at vi alle gik inspirerede fra morgenen, selvom jeg godt nok var bange for om jeg kunne følge med. Statsministeren løber hurtigt, men var venlig at holde pause undervejs, så alle kunne følge med. En morgen med stort nærvær, generøsitet og nysgerrighed fra alle deltagere. Tak til Richard Engelholm for at arrangere og interessante perspektiver og samtaler (desværre ikke med på gruppebilledet) og alle deltagere (nederste foto, fra venstre side): Investor, direktør og pioneer indenfor bæredygtighed Mette Fløe Nielsen, COO Comet Mikkel S. Wismann. Racerkører Line Sønderskov Abildgaard, Investor og bestyrelsesformand bl.a. SMILfonden Simon Hesse Hoffmann, Statsminister Lars Løkke Rasmussen, Direktør, social entreprenør og stifter af GirlTalk Anna Bjerre, Christian Ørsted og Nola Gaardmand fra DRs Sundhedsmagasinet, som fulgte holdet og optog løbeturen til programmet.