Nej, dine ansattes stress skyldes ikke høje forventninger til deres fritid – Klumme i Berlingske Business

Myten om at eksplosionen i stressramte skyldes de ansattes privatliv eller personlighed er farlig. Ikke kun for de ansatte der lider under stress men også for lederne selv og deres virksomheds resultater. Særligt to typer ledere falder igennem: Den gamle skoles uempatiske ledere og de bløde, meningsskabende moderne ledere.

Nej, din opgave som leder består ikke i at bortforklare dine ansattes stress med at de ønsker et godt liv uden for arbejdet, vil være en god forælder eller er begyndt at løbetræne. Du gør det kun værre og du overser de tegn på stress i din organisation, som underminerer produktivitet, samarbejde, innovation og resultater. Du kan ikke løse det ved at bede overbelastede mennesker om stramme op, prioritere eller påtvinge dem din kærlighed og illusionen om at deres arbejde skal være meningen med livet.

Stress er et ledelsesansvar og skyldes ikke at der er noget galt med dine ansatte, men derimod med din organisation eller ledelsesstil og det er derfor en del af dit job at genkende tegnene på stress og forebygge det.

Når indflydelsen ikke matcher kravene, tror både ledere og medarbejdere ofte, at det den enkelte medarbejder den er gal med og forsøger at løse det med psykologhjælp til dem, der knækker sammen. For det eneste sikre, er, at nogle knækker sammen, når vi gør stress og balance til et individuelt anliggende. Det er ikke nok at behandle symptomer. Vi bliver nødt til at adressere årsagerne og placere problemet der hvor der kan gøres noget ved det: I ledelsen.

Læs hele klummen hos Berlingske Business: https://www.berlingske.dk/www.berlingske.dk/klumme-nej-dine-ansattes-stress-skyldes-ikke-at-de-har-urimeligt